woensdag 17 juli 2019

6 uur van Aalter 2019... ..."Een supertof loopavontuur"!


Zondag 14 juli...
...Op deze dag stond mijne allereerste "ultraloop" (een wedstrijd langer dan een marathon) op mijne loopkalender aangeduid! Inderdaad mijne eerste.. ..ik heb al wel 3 maal de Dodentocht (100 km) gelopen, maar dat is geen wedstrijd.. ..dus daarom tel ik die niet mee!
Mijne 1e (echte) ultraloop is geworden.. ..de 6 uur van Aalter! Jep, de zondag met een paar loopvrienden (Jos & Louis) rond 6:30 uur naar Aalter vertrokken om daar tussen 10:00 uur en 16:00 uur zoveel mogelijk toerkes (1 toerke is 2 km) te lopen! Ginder aangekomen nog veel meer loopvrienden ontmoet. En daarmee kan ik al vertellen dat het alvast een super gezellige zondag is geworden.
Een 140 tal sportievelingen waren naar Aalter gekomen om hunne zondag op een (zeer) sportieve manier door te brengen.. ..42 daarvan hadden gekozen voor "1 uur van Aalter". Dat was toerkes lopen van 15:00 uur tot 16:00 uur! Maar 98 atleten kwamen daar aan de start om de "6 uur van Aalter" te lopen!...
...Ikke daar aan de start gekomen met geen flauw idee wat mij allemaal te wachten stond! Want dan mag ik al 27 marathons gelopen hebben.. ..een 6 uur durende wedstrijd is toch nog iets helemaal anders. Wel had ik voor de start al een (sterk) vermoeden dat ik (een beetje) "leergeld" zou kunnen en /of moeten betalen! En daarom was ik toch alvast van plan om trager van start te gaan dan tijdens een marathon! En inderdaad, ik heb een beetje "leergeld" betaald.. ..Mijn wedstrijdverloop (kort) samengevat: De eerste 4 uur goed "genoten" van het lopen met een gemiddelde snelheid van (ruim) 12 km/u! De 2 laatste uren  "afgezien" tijdens het lopen en dat met een snelheid tussen de 10 & 11,5 km/u! Maar ik vind dat "afzien" ook wel "plezant" (???)! Dat hoort er ook bij!! En euh, dat "plezant" is vooral na de finish hé!

En wat heb ik nu "gepresteerd" daar in Aalter tussen 10:00 en 16:00 uur..
..Ik heb daar 35 volledige toerkes gelopen en nog 287 "restmeters"! Dus een totaal van 70,287 km!..
..Dat was goed genoeg voor een 12e plaats in de uitslag. Voor mijne eerste "ultra" vind ik dat niet slecht!
Oja, nog effe vertellen dat het parcours toch "lastiger" is dan dat het lijkt.. ..er ligt een stukje van (ongeveer) 200 meter in dat een beetje naar omhoog loopt.. ..maar als je daar na 50 km wedstrijd en voor de 25e keer op moet lopen, begint dat al op een bergske te trekken! En elke ronde nadien word die "berg" steiler en steiler! :-) Wat ook tof was aan dit parcours was dat de lopers op sommige plaatsen elkaar tegen kwamen!
En alhoewel ik het met momenten "zwaar" had, vond ik het toch een supertof loopavontuur en is zeker voor herhaling vatbaar.. ..dus in 2020 ben ik in Aalter terug aan de start!

Uitslagen: - 6 uur van Aalter
                   - 1 uur van Aalter

En nog wat fotokes van dit supertof loopavontuur:

























2 opmerkingen: