maandag 6 juni 2016

43e Halve Marathon van Nijlen.. .."een zware editie, maar toch plezant"!

Zoals ieder jaar gaat de Halve Marathon van Nijlen door op de eerste zondag van juni. Dus dit jaar was dat dan op zondag 5 juni. En deze keer al voor de 43e keer!.. ..Jep, "die van Nijlen" is de oudste Halve Marathon van België! En misschen ook één van "de lastigste"!??!.. ..Zeker niet door de aard van het parcours, want dat is zo vlak als een biljart. Maar wel door de weersomstandigheden!.. ..Want, de laatste jaren toch, is het weer met "de Halve van Nijlen" steeds "warm, warmer, heet, ...enz."! En tijdens deze 43e editie was dat zeker niet anders. Integendeel, het is één van "de zwaarste, lastigste, heetste, ..." editie geworden. Toch zeker van de editie's waar ik aan deelgenomen heb. En dat was voor mij deze keer de 5e maal dat ik aan de start van de Halve Marathon van Nijlen stond.
Ja, met een temperatuur waarbij het kwik in de thermometers vlotjes voorbij de 25°C steeg wist je nog voor de start dat het zeker weer geen gemakkelijke loopwedstrijd ging worden. En dan kwam er nog bij dat het ook "drukkend warm" (lees: heet) was! Inderdaad, er "hing" onweer in de lucht! En ook dat zorgde ervoor dat deze Halve Marathon een "zware" zou worden...

...Het startschot van dit loopfeest zou rond 14:00u afgaan op de Bevelsesteenweg. Dus ikke "om een uur of 12" op mijn fietske gesprongen om richting Nijlen te bollen. Dan was ik zeker goed op tijd en kon ik nog voor de start " een babbeltje slaan" met mijn talrijk opgekomen "supporters"!.. ;-) ..zoals iedere keer in Nijlen komt er heel wat familie kijken & supporteren. Waarvoor alvast: "een dikke merci!.. ..vind ik iedere keer tof"! :-) En ook "oude bekende" staan er "hier & daar" in Nijlen langs het parcours om mij aan te moedigen. Ook voor hen.. .."Thanks".

Zoals "gezegd".. ..om 14:00u zou het loopfeest opgang geschoten worden. Dat is het uur dat de atleten van de Halve Marathon, de lopers van de 10 km en de joggers voor de 5 km aan hun wedstrijd zouden beginnen.
Maar daarvoor, om 13:00u, waren er ook nog kinderlopen.. ..ja, de organisatie had ook aan "de kids" gedacht. Die hadden daar in Nijlen ook hun eigen loopfeestje! En die "genoten" er ook van.. ..de één wel wat meer dan de ander! ;-)

Nadat ikke en nog meer dan 500 andere sportievelingen zich aan de start hadden verzameld klonk een paar minuten na 14:00u het startschot voor "ons loopfeest"! 5 km, 10 km, Halve Marathon.. ..maar, door de weersomstandigheden, zou het niet voor iedereen "een loopfeest" blijven!...

...Mijn eerste kilometers liep ik redelijk snel, ongeveer 15 km/u, om zo vlug mogelijk wat "ademruimte" te hebben. Ikke niet graag in een (grote) groep lopen. Risico om te vallen is dan groter.
Maar van zodra ik wat meer "alleen" liep, liet ik mijn tempo een beetje zakken.. ..en niet alleen omdat ik al wat van "de massa" verlost was, maar ook omdat ik vond dat mijn hartslag een beetje te hoog was! Is uiteraard normaal dat in die omstandigheden "uwe tikker" wat harder moet werken hé!?!
Moest het nu een 10 km wedstrijd geweest zijn, dan zou ik daar niet zo naar gezien hebben. Maar nu moest ik proberen iets meer dan 21 km te overwinnen hé. En daarom dacht ik dat het verstandiger was om niet te hevig door te gaan. Maar tempo laten zakken.. ..geen probleem. MAAR hartslag laten zakken.. ..ik vond dat die, in verhouding met tempo, niet zo wou zakken! Dat "hete weer" toch hé!... ;-)

Nog eerst effe zeggen dat de atleten van de Halve Marathon 4 toerkes van iets meer dan 5 km moesten lopen.
En door dat ik na een paar kilometer wat "rustiger" ging lopen werd ik tot ongeveer halverwege de 2e ronde, tot km 8, regelmatig voorbij gestoken door "snellere starters". Maar ikke, ondertussen toch al een beetje ervaring, dacht: "Ik ben er zeker van dat er van jullie nog voor de finish terug mijn hielen zien"! En inderdaad, sommige hebben terug mijn hielen gezien! ;-)

Ik vertelde al eerder dat het niet voor iedereen een loopfeest zou blijven.. ..toen ik aan mijn 3e ronde bezig was, passeerde ik na ongeveer 14 km lopen een loopster (deelneemster van de 10 km) ,waar mensen van het Rode Kruis, langs de kant van de weg, haar aan het verzorgen waren!.. .."bevangen door de hitte"! Na de wedstrijd heb ik nog horen zeggen dat de mensen van het Rode Kruis" nog meer "werk" hebben gehad!

Terug naar mijn wedstrijd verloop.. ..Ik wou in Nijlen graag finishen in minder dan 1:30u. Maar door "die drukkende hitte" was ik al vlug van gedacht veranderd.. ..1:30u.. ..euh, dat zal deze keer niet lukken! En inderdaad, het is me niet gelukt. Ik zal al meteen vertellen dat ik in Nijlen, na iets meer dan 21 km "afzien, doorbijten, loopplezier, karakter tonen, ..enz." ben afgeklokt op 1:30:49! Dus dat valt nog goed mee hé. Ben er zelfs nog tevreden mee ook!

En om nog effe proberen duidelijk te maken hoe "lastig" deze Halve Marathon was...
...Tijdens mijn 4e en laatste ronde van 5 km passeerde ik verschillende lopers (ook nog deelnemers van de 10 km wedstrijd) die van loper "veranderd" waren in wandelaar! Toch ook voor deze sportievelingen heb ik veel respect!



En water.. ..ik heb nog nooit tijdens een wedstrijd zoveel water gedronken en ook water over mijn hoofd gegoten als nu in Nijlen. En behalve de 2 voorziene bevoorradingen, waren er ook "extra water bevoorradingen" van buurtbewoners langs het parcours! Zelfs op 2 plaatsen kon je "genieten" van een "douche onder de tuinslang"! Daarvoor dank! En tijdens mijn laatste ronde kreeg ik ook het gezelschap van Eddy (een werkmakker) op de fiets om mij tijdens mijn laatste kilometers nog aan te moedigen!.. ..Was echt tof Eddie! :-)




Na 18 km wedstrijd of 3 km voor de finish kreeg ik ook nog een gratis douche. Eentje "van bovenhand"..
..een malse regenbui (lees: onweertje) brak boven Nijlen los! Dat had wel als resultaat dat mijn hartslag (een beetje) zakte! Maar lang duurde dat niet.. ..ik vond wel dat die "plensbui" wat eerder had mogen komen! Oesje, ik denk dat dit de eerste keer is dat ik het zalig vond dat het regende..  ..want ik haat regen & hou van het zonneke zenne! :-)
Dus zoals ik al zei.. ..1:30:49 stond er op de klok toen ik over de finish liep. Deze tijd was goed voor de 26e plaats algemeen en een mooie 3e plaats bij de Heren 50+! Ik weet niet juist hoeveel sportievelingen er aan de start stonden maar ik heb gelezen dat er 600 waren ingeschreven.. ..Wat ik, volgens de uitslag, wel weet is dat er 476 sportievelingen hun wedstrijd hebben "volbracht!..
..190 deden dat bij de 5 km. 172 lopers liepen hun 10 km uit en 114 atleten overwonnen de 21 "loodzware" kilometers van de 43e Halve Marathon van Nijlen! Voor ikke & die andere 475 "atleten".. .."RESPECT"!

En nog wat "loopgegevens" van mijne "Halve van Nijlen".. ..Iets meer dan 21 km gelopen in 1:30:49.. ..dat is met een gemiddelde snelheid van 13,94 km/u of met een gemiddeld tempo van 4:18 min/km! Gezien de weersomstandigheden is dat niet slecht voor "nen 50 plusser" hé!?! ;-)

Na een zalig doucheke, nog wat gezellig bijpraten met andere lopers in de Gildezaal en nadat ik "mijn prijske" voor de 3e plaats H50+ had gekregen werd het tijd om "huiswaarts" te keren.
Deze keer ikke tevreden naar huis gefietst met "een zwaar, lastig, heet, nat, ...enz.", maar ook mooi en plezant loopavontuur" op zak!
En nu ikke al uitkijken naar mijn volgend loopavontuur.. ..de Vuelta van Bevel (10 miles) op vrijdag 17 juni om 20:00u!







Een paar links:
   - Mijn loopgegevens & parcours: GARMIN connect
   - Uitslagen: Halve Marathon , 10 km & 5 km
   - Organisatie: Halve Marathon van Nijlen










Geen opmerkingen:

Een reactie posten