zondag 29 oktober 2017

Marathon van Gent 2017.. .."Tof loopavontuur"!

Op zaterdag 28 oktober stond de Marathon van Gent in mijne agenda aangeduid...
...Naar dit nieuw "loopavontuur" zou ik met mijn loopmakkers Alain en Louis gaan. Inderdaad nieuw. Want dit was de eerste editie van de  Marathon van Gent! "Place to be" was de Topsporthal op de Zuiderlaan in Gent. De Topsporthal kan je gerust "het centrum van de Marathon" noemen.. ..Inschrijvingen, afhalen startnummer, bewaakte sporttasruimte, kleedkamers & douches waren allemaal in deze hal gelegen.. ..zelfs de finish van de marathon was in de Topsporthal! Jep.. ..het was deze keer "een indoor-aankomst"! ;-)



Marathondag is (meestal) vroegdag.. ..ook deze keer. Rond 6:15u pikte Alain mij thuis op om daarna onze vriend Louis nog op te pikken. Dankzij een file op de E313 (werken Wommelgem) stapten we rond 8 uur de Topsporthal in Gent binnen.. ..juist het uur wanneer de deuren zouden opengaan.. ..Want vanaf 8:00u tot 9:45u kon je nog je startnummer afhalen. Dus wij mooi op tijd en konden ons zo rustig gereed maken voor een nieuw "loopavontuur"...

...Aangezien ik (nog maar) 3 weken geleden de Marathon van Eindhoven binnen de 3 uur gelopen had, had ik voor Gent "mijn doel" niet te scherp gesteld.. ..met een finish onder de 3:15:00 zou ik
deze keer tevreden zijn.
Oja, nog effe vertellen dat er meer dan 6000 sportievelingen naar Gent waren "afgezakt" om deze zaterdag op een sportieve manier door te brengen.. ..Daarvan zouden ongeveer een 1500 atleten van start gaan om "de magische" 42,195 km te overwinnen. Een 3500 tal gingen van start voor de Halve Marathon en de andere lopers konden nog kiezen voor 10 km of 5 km!

Iets na 10:00u klonk het startschot en kon ik beginnen aan mijne 13e marathon! Hopelijk bracht dat geen "ongeluk".. ..begin van de week ikke mijn rib al bezeerd.. ..dus..?? Neenee, ikke niet bijgelovig! ;-)

De eerste km's probeerde ik toch nog het tempo (4:14 min/km) te lopen om een marathon onder de 3 uur te finishen (proberen hé ;-)  ).. ..Maar o.a. door die (bezeerde) rib, de strakke wind en Marathon Eindhoven nog in de benen veranderde ik toch snel van gedacht en zou me richten op een tijd onder
3:15:00! En wat ik ook nog niet verteld heb.. ..deze marathon was echt geen stadsmarathon. Het parcours liep vooral "langs" Gent. Van "Gent-centrum" hebben we niks gezien! 30% van de omloop was zelfs "onverhard". Dat is ook al niet ideaal om een snelle tijd te lopen hé? Maar is wel mooi en plezant! Dus "genieten" hé! Zelfs (héééééél) effe stoppen om Eric & Tina (vrienden van motorclub) te groeten nam ik er van harte bij!.. ..parcours marathon liep langs hun deur! Dus.. .. Erik & Tina, was tof om jullie nog eens te zien! En zo liep ik verder.. ..kilometer voor kilometer overwinnen, genieten van het lopen, soms "beuken" tegen de wind.. ..dan was het meer "afzien" dan "genieten"! Ja, ik mocht nu ook weer niet echt "stilvallen" hé.. ..Ik wou toch graag een tempo van meer dan 4:30 min/km (ruim 13 km/u) aanhouden! En dat is me gelukt! 3:07:44 na het startschot was ik de 64e loper (van meer dan 1100 finishers) die in de Topsporthal over de finishlijn liep! Daarmee heb ik de Marathon van Gent gelopen met een gemiddelde snelheid van 13,4 km/u. Dus ikke over dit tof loopavontuur weer zeer tevreden zijn!



Na wat bekomen te zijn van de inspanning en een zalig doucheke had ik nog effe de tijd om nog wat van de sportieve "sfeer" in en rond de Topsporthal op te snuiven!..
..Lopers van de marathon, halve marathon, 10 & 5 km waren dan nog vollop aan het finishen! Vind ik mooi om te zien.. ..Prachtig (en met veel respect!) vind ik hoe sommige marathonlopers zich echt naar de finish "slepen"! En op de kortere afstanden is het toch plezant om te zien dat daar toch heel wat "jeugd" aan deelneemt!

Met weer een "herinneringsmedaille" op zak en een tof loopavontuur rijker konden we weer "(sportief) voldaan" en tevreden naar huis bollen.. ..tot er terug een marathon op me wacht. En dat gaat vlug zijn.. ..binnen 2 weken: Op zondag 12 november staan er in en rond de bossen van Kasterlee 42,195 km op mij te wachten om veroverd te worden.. ..Jep, dan staat de Marathon van Kasterlee op mijne "loopmenu"! Alvast iets om naar uit te kijken! ;-)



Nog wat links:
      - Uitslagen: Marathon - Halve Marathon - 10 km - 5 km
      - Parcours & mijn "loopgegevens": GARMIN Connect
      - Organisatie: Marathon van Gent

Foto's:






































1 opmerking:

  1. Mooie prestatie Carl, knap !! Ik heb ook even geprobeerd 4:15 te lopen, maar moeten "dimmen" na 10 km :-)

    BeantwoordenVerwijderen